Saturday 28 July 2012

Dapat Tawaran Nursing UIA


Jam menunjukkan pukul 2 pagi da..tapi belum ngantuk lagi..roommate skang da tido da..tinggal saya sorang tak tido lagi..apa mau buat ni arr..

owh iya..saya lupa untuk post pasal nursing..course yang saya tengah ambik skang..minta maaf bebanyak terlupa mau post.. ^_^

apa nak cerita pasal nursing ek.. sebenarnya banyak cerita, banyak pengalaman yang saya lalui sejak saya masuk course ni.. ok la, mula dari awal, satu-satu k..

First time saya masuk dekat CFS dulu, saya dapat la course nursing ni..jujur masa mula-mula dulu dapat course ni, saya memang tak berminat untuk ambik sebab saya lebih prefer course medic.. sebab saya mau sangat jadi doktor..memang cita-cita pun mau jadi doktor..tapi ingat lagi masa sekolah rendah dulu memang pernah jugak minat mau jadi nurse..tapi ntah la naik sekolah menengah bertukar pula minat jadi doktor..so bila dapat tawaran course nursing dekat CFS, mula-mula tu berat hati sangat nak ambik tapi family semua support suruh ambik..ayah la orang yang paling kuat support suruh ambik course ni..ayah cakap la better ambik nurse daripada doctor sebab doctor kerja penat gila..doctor tak guna sistem shift kalo kerja tapi on-call..so bila-bila masa akan dipanggil untuk tengok patient lebih-lebih lagi kalo kes emergency..tapi kalo nurse pula ikut sistem shift..kerja pun ada waktu tertentu ja..contoh pagi atau petang atau malam..so ada masa la untuk rehat berbanding dengan doctor.. pastu ayah cakap nurse berkelulusan degree memang sangat demanding sekarang..sebab kebanyakan nurse dekat Malaysia skang cuma diploma ja..so ada kelebihan la untuk nurse yang berijazah sekarang ni macam Nursing UIA..pastu lepas ada pengalaman kerja beberapa tahun boleh sambung master atau PhD kalo nak..depends dengan kita nak sambung dalam bidang apa sebab nursing pun luas.. contoh paediatric ka, geriatric ka, oncology ka, and banyak lagi la..

Jadi, lama-lama bila dengar cakap ayah, and atas support semua family, lama-lama saya pun ambil keputusan untuk terima tawaran UIA.. mula-mula tu walopun masih rasa ragu-ragu tapi lama-kelamaan saya dapat tanam minat tu untuk Nursing.. Alhamdulillah la.. mungkin ni hikmahnya Allah letakkan saya dalam jalan ni..sebab Dia tahu saya memang sesuai dalam bidang ni.. dulu ingat lagi masa lepas dapat result SPM, saya ada dapat kemasukan ke University Tanta, dekat Mesir dalam course medic tapi bukan under JPA, tapi swasta, kena cari scholarship sendiri..tapi yalah, orang cakap, ni semua rezeki daripada Allah kan, Dia yang menetapkan segala-galanya untuk kita, masa tu saya ada perasaan juga mau pegi ke sana.. yalah oversea kan..sapa yang tak teringin untuk belajar jauh-jauh.. tapi masa tu ayah dengan mama tak bagi.. dorang cakap jauh sangat, dah la 6-7 tahun belajar dekat sana.. (paham..mungkin dorang tak sanggup nak berjauhan dengan saya jauh sangat macam tu..hehe) pastu perbelanjaan untuk belajar and tinggal dekat sana selama 7 tahun tu tinggi sangat sebab under swasta..tak tau nak cari scholarship dari mana untuk tampung semua kos perbelanjaan tu.. mungkin sebab faktor-faktor ni la ayah ngan mama pun tak bagi.. and selepas tu la tawaran UIA datang and saya pun terima..semua yang berlaku ada hikmahnya..

and sekarang..saya sudah pun berada di bumi UIAM Kampus Kuantan..and berada bersama-sama dengan rakan-rakan seperjuangan dalam Ijazah Kejururawatan.. Alhamdulillah atas segalanya Ya Allah.. sesungguhnya Kau Maha Mengetahui segala-galanya.. Alhamdulillah..


sekarang ni, walaupun baru first year, tapi kira banyak la yang saya dah belajar ngan kawan-kawan.. macam-macam procedure dah yang kitorang belajar..tapi baru benda basic la..nanti naik second year, third year, fourth year mesti lagi banyak procedure lain yang lebih mencabar and susah kena belajar.. tapi nda pa la, nama pun belajar kan.. tiada benda yang mudah dalam hidup ni..

and saya pun sebenarnya ada cita-cita untuk sambung belajar untuk ambik master in Nursing tapi saya pun masih nda tau lagi apa specific yang saya nak ambik..saya tak decide lagi sebab saya pun tak tau lagi kelebihan saya dekat bidang mana..cuma dulu pernah terfikir nak ambik paediatric, budak-budak kecik punya tapi tak tau la, rasa macam nak tukar lain..rasa macam berminat ke arah disease.. tapi takpa la, tengok la dulu macam mana, sekarang ni pun kitorang first year tengah clinical posting dekat Hospital Tengku Ampuan Afzan Kuantan, so memang banyak la pengalaman yang kitorang dapat time posting ni..macam-macam penyakit dah yang kitorang jumpa sebab macam-macam ward dah masuk.. kalo saya share pasal pengalaman posting konfem mesti jadi makin panjang la post ni hehe..

ok la, setakat ni ja la dulu untuk entry kali ni..nanti bila-bila masa saya share pasal pengalaman posting pula ok..good night :)

1 comment:

  1. Salam akak..nak tanya..kalau degree nursing nnti..ade chance lagi tak nk tukar ke medik?

    ReplyDelete