Wednesday 8 January 2014

Praktikal di Dewan Ibu Bersalin

Hmm, hari ni mau tulis pasal pengalaman clinical posting di Hospital Kemaman masa pertengahan bulan November hari tu, nda silap start 24 November hari tu kami posting di dalam labor room, tempat ibu-ibu bersalin or melahirkan anak. Alhamdulillah banyak benda baru dapat belajar di sana, especially yang berkaitan delivery of baby, macam mana mau monitor ibu-ibu yang mau bersalin ni, macam mana mau bersihkan baby yang baru lahir and bagi injection ubat dekat baby. :)

........................................

Ok, kita masuk satu-persatu. firstly, time masa mula-mula masuk labor room tu, perasaan time tu rasa macam takut-takut jugak sebab yalah, first time praktikal dalam labor room. rasa macam knowledge nda banyak and nda prepare sangat untuk posting dalam tu. so memang rasa takut, berdebar, semua ada. tapi Alhamdulillah, bila masuk labor room tu, semua staff nurses and jururawat masyarakat (yang line tudung color purple tu) dekat situ semua mengalu-alukan kedatangan kami sebagai students yang berpraktikal di situ. and lagi best, ada seorang staff nurse tu (nda ingat nama kakak tu apa) baik sangat and betul-betul bermurah hati sangat sanggup ajar kami macam-macam dalam ward tu. sampai saya rasa memang banyak benda baru yang saya baru belajar and baru tau, sebab masa time dalam lecture, rasa macam tiada pulak diajar and diberitahu oleh Madam Sumathi (guest lecturer untuk subjek Obstetric Nursing). so kami memang betul-betul menghargai la jasa staff nurse tu sebab sanggup layan karenah kami, sebab ada sesetengah daripada kami suka tanya macam-macam, then dia pun sanggup melayan and menjawab semua soalan kami and tambahan lagi, sanggup mengajar kami macam-macam benda padahal kami nda tanya pun. so a lot of thanks to the staff nurse ^_^ 

and, paling penting dalam wad tu, kami dapat experiences untuk tengok sendiri dengan kepala mata kami sendiri delivery of baby. bagi saya sendiri, itulah kali pertama saya witness seorang ibu yang melahirkan anak and bila saya tengok sendiri kesusahan, kepayahan and kesakitan yang dialami oleh ibu tu memang betul-betul buat saya sedar, bukan mudah untuk menjadi seorang isteri dan ibu. mungkin orang lelaki takkan dapat faham macam mana rasa sakitnya isteri diorang untuk melahirkan anak diorang tapi saya, walaupun saya belum berkahwin lagi, tapi saya seolah-olah dapat merasakan kesakitan tu. sebab sepanjang saya berpraktikal dalam labor room tu, setiap kali saya menyaksikan sendiri seorang ibu tu untuk melahirkan anak, saya rasa seolah-olah macam saya pulak yang sedang kesakitan sebab saya pun meng'aduh' kesakitan sekali setiap kali ibu tu menahan kesakitan time baby dia mau keluar. kadangkala sampai ada satu masa saya rasa macam nda sanggup tengok ibu tu bersalin sebab saya rasa sakit sangat, lebih-lebih lagi bila saya nampak bahagian vaginal muscle ibu yang bersalin tu digunting sikit sebab baby dia susah untuk keluar. selalunya vagina yang digunting tu ibu-ibu yang baru first time mengandung la sebab muscle diorang nda cukup dilate and mungkin jugak sebab vaginal dilatation diorang nda cukup besar and baby nda dapat keluar. procedure gunting tu dipanggil sebagai episiotomy. haa, bila time episiotomy tu la saya paling nda sanggup tengok sebab of course, memang sangat sakit. sebab yang digunting tu muscle, sedangkan cuba kita fikir, even kalau jari kita terhiris pisau pun kita sudah rasa sakit, ni kan apatah lagi muscle, lapisan badan kita yang tebal tu digunting, confirm-confirm la memang sangat sakit. tambahan lagi, lepas digunting, terus banyak darah yang mengalir keluar. huhu, sakit sangat. sebab tu la para suami di luar sana kena sedar betapa besarnya pengorbanan isteri-isteri diorang untuk melahirkan zuriat diorang. bukan untuk setakat suami-suami ja ya, untuk yang akan bakal jadi suami pun kena sedar jugak. hargailah pengorbanan besar isteri-isteri kamu semua. ^_^

ok, berbalik kepada pengalaman time posting, banyak yang kami dapat belajar. contoh, kami dapat belajar apa ubat-ubat yang digunakan dalam labor room tu untuk ibu-ibu yang bersalin. contohnya, IV Pitocin. ubat ni cuma nama lain untuk Oxytocin. tujuan untuk bagi ubat ni dekat mother tu ialah untuk increase uterine contraction dia supaya labor process boleh diteruskan dalam masa yang cepat. means process of delivery pun nda ambil masa yang lama sangat. then, kami jugak dapat peluang untuk bantu staff nurses, JM and doctors untuk conduct delivery. contoh kami tolong untuk prepare delivery set and instrument lain untuk delivery. lepas tu, kami jugak dapat peluang untuk bagi IM Syntometrine dekat mother yang sudah lahirkan baby. tujuan untuk bagi ubat tu ialah untuk membantu proses delivery of placenta pulak. then, kami jugak dapat peluang untuk buat suctioning dekat respiratory tract baby tu and jugak taking cord blood sample. taking cord blood sample ni dibuat lepas sebaik sahaja baby tu sudah delivered and tujuan darah tu diambil adalah sebab untuk check G6PD hormones deficiency, Rhesus factor and nda silap blood group sekali. then, procedures lain yang kami buat jugak ialah check completeness of placenta and yang paling best sekali ialah procedure untuk bersihkan baby yang baru lahir tu. ^_^ sebab baby tu kan baru lahir jadi mestilah seluruh badan dia masih melekit-lekit dengan mucus, darah and fluid macam-macam. so baby tu mestilah dibersihkan. yang ni part yang memang semua students paling expert untuk buat sebab time kami posting di situ, staff nurses memang serahkan dekat students yang buat. tapi staff nurses atau JM tengok la kami buat untuk pastikan apa yang kami buat tu betul atau tidak. and last sekali, kami jugak berpeluang untuk bagi injection ubat dekat baby iaitu Hepatitis B and Vitamin K injection. dua-dua ubat ni mesti bagi dekat muscle baby tu atau IM. mula-mula tu memang takut-takut mau bagi sebab baby kan, sudah la baby-baby kebanyakan memang menangis lepas lahir tapi staff nurse and JM dekat situ bersedia untuk ajar kami so kami pun dapat belajar and buat. Alhamdulillah. ^_^

Itulah antara pengalaman berpraktikal di dalam labor room yang dapat saya kongsi. sebenarnya ada banyak pengalaman lagi tapi cukuplah dulu buat masa ni. penat sudah tangan mau menulis hehe. nanti saya sambung lagi dalam lain lembaran. ^_^



      

No comments:

Post a Comment