Friday 27 July 2012

Universiti, Student and Kampung Halaman


wah..blog, sori kali ni baru saya berkesempatan untuk tulis tempat ko.. lepas post yg first hari tu, hari ni baru dapat tulis.. erm mau tulis apa malam ni ar..? owh iya.. baru sedar, ni kan blog baru buat kan.. so apa kata sebelum tulis apa-apa cerita atau ilmu atau pengalaman dekat sini, apa kata saya perkenalkan dulu universiti tempat saya belajar sekarang, tempat asal saya and course yang saya tengah ambik sekarang.. hehe..

UIAM,
mesti semua orang pernah dengar kan nama universiti ni,
tapi orang besa cakap dengan singkatan UIA ja,
tu lah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia,
UIA ni ada banyak kampus cawangan,
ada dekat PJ la, Gombak la, Kuantan la,
and yang terbaru, kalo mau tau,
UIA sekarang tengah nak buka kampus yang baru lagi,
yang baru ni dekat Pagoh, Perak pula,
banyak tempat kan,
tapi pusat yang kira betul2 center cuma dekat Gombak la,
yang lain tu, contoh macam PJ, dia cuma CFS ja,
Centre for Foundation Studies,
dekat sini la saya belajar asasi dulu sebelum masuk kampus utama,


ni la gambar mahallah saya dulu, KC, hehe

and sekarang saya dah dekat kampus Kuantan dah,
di sini la saya belajar for my degree,
course in Bachelor of Nursing,
kalo mau tau, dekat kampus Kuantan ni,
semua jurusan yang berkaitan perubatan semuanya belajar dekat sini,
so dekat sini semua students adalah dari Medic, Dentistry,
Pharmacy, Biomedic, Nursing,
and banyak lagi la yang lain,
budak2 Allied Health Sciences pun banyak,
contoh macam Audiology, Optometry, Dietician and Radiology,
kalo dekat Gombak pula, rata2 semua budak course yang pelbagai,
contoh macam Architecture, Information & Communication Technology,
yang belajar pasal komputer2 tu, and jugak pasal internet2,
pastu ada yang belajar Economy, Laws, Engineering,
Human Sciences, English,
and yang paling penting,
UIA jugak tidak mengenepikan course yang memang sangat2 penting,
contoh macam IRK short term for :
Islamic Revealed Knowledge,
budak2 yang ambik course Arabic Language pun banyak,
bagus kan UIA, macam2 course ada,
kalo pasal kampus baru yang dekat Pagoh tu,
saya dengar2 kononnya sekarang ni tengah dalam pembinaan,
and ramai yang cakap, kampus tu nanti mungkin untuk budak2 Engineering,
erm, beruntung la budak2 yang akan masuk ke sana kan,
and sekarang ni jugak Hospital UIA pun sedang dalam pembinaan,
kemungkinan dalam 2015 la kot siap hospital tu,
and Inshaa Allah, kalo ada rezeki, 
budak2 Nursing UIA pun akan berkerja di sana, 
tapi benda ni belum pasti lagi la, 
tapi, orang cakap, berdoa la banyak2 kan,
kalo rezeki, kita sendiri pun tak tau kan,

ok la, banyak pula tulis, sekarang saya cerita pasal kampung halaman saya pula,
saya asal orang Sabah, ala yang ada "bah bah" tu,
saya duduk dekat Beaufort, pernah dengar kan,
memang kiranya saya ni anak jati Beaufort la,
sebab lahir pun memang dekat Beaufort,
bapa pun memang orang Beaufort, cuma mama ja yang lain,
mama orang asal daerah Tenom,
Tenom pula berjiran dengan Beaufort,
kira kalo mau balik kampung mama pun dekat ja, nda jauh sangat,
Beaufort ni kalo mau cakap special, nda la juga special sangat,
tapi mungkin yang buat pengunjung luar suka datang ke Beaufort,
mungkin sebab Beaufort ada Sungai Padas,
sungai ni boleh la dikatakan dalam jugak,
and sungai ni kalo mau tau ada buaya, jadi berhati2 la,
and sungai ni juga selalu dijadikan sebagai tempat untuk berkayak,
sebab tu la pengunjung suka datang, hehe
ditambah lagi, dekat dengan sungai tu ada laluan kereta api,
ala, yang kita belajar sejarah dulu2,
orang putih menjajah dekat Sabah,
pastu dorang buat kereta api dekat sini,
untuk mudahkan urusan pentadbiran and pertanian masa tu,
ingat lagi kan, kan, ^_^
kalo mau cakap maju, Beaufort nda la maju sangat,
sebab masih lagi daerah sekarang ni,
belum tahap bandar lagi macam KK, Kudat, Sandakan,
tapi sekarang ni boleh la dikatakan makin banyak pembangunan dekat Beaufort,
berbanding sebelum2 ni sikit betul,
dekat sini, masuk2 ja pekan Beaufort,
mesti kita akan nampak buah limau besar,
terpampang indah dekat depan kedai2 menuju ke pekan Beaufort,
haa, tu la tandanya buah limau ni memang terkenal di sini,
jadi buat pengunjung2 di luar sana,
boleh la datang ke Beaufort, Sabah ya, hehe

ok la, saya rasa sampai tu ja la cerita pasal universiti saya and tempat kelahiran saya,
sori banyak2 sebab macam kurang best ja cerita saya, hehe
oopss saya terlupa pula mau cerita pasal course yang saya tengah ambik sekarang,
hehe, sori banget, terlupa, tapi nda pa,  
saya akan sambung entry saya in the next post,
sila tunggu sebentar lagi.. (macam iklan TV..hehe)




No comments:

Post a Comment